Eerstejaars docenten in opleiding ontwerpen onderwijsmodules voor Novilab

Bij SCOOL vinden we het belangrijk dat onze docenten in opleiding niet alleen leren lesgeven in hun eigen vak, maar ook leren samenwerken en vakoverstijgend werken. Zo kunnen zij leerlingen en mbo-studenten beter voorbereiden op een maatschappij die voortdurend verandert. Daarom leggen we bij SCOOL de nadruk op ontwerpend en ondernemend leren.

Ontwikkelen van een lesmodule 
De eerstejaars docenten in opleiding (dio’s) hebben in maart tijdens een transferbijeenkomst kennisgemaakt met de Novilab-opleiding van Lentiz | Floracollege. Ze kregen de opdracht een lesmodule te ontwikkelen aan de hand van de thema’s van Novilab:

  • Digitale vaardigheid
  • Natuur
  • Beweging en kracht
  • Cyberspace
  • Medische/gezondheidstechnologie
  • Transport en logistiek
  • Verkeer en reizen

In teams gingen zij aan de slag met een van deze thema’s. Tussendoor konden ze feedback vragen aan de docenten van Novilab. Op 2 juni presenteerden de teams hun ontwerp aan een kritisch publiek: de leerlingen van Novilab. De leerlingen gaven aan welke module hen het meest aansprak en of de ontworpen lesmodules in de toekomst bruikbaar zouden zijn. Daarnaast kregen de dio’s feedback van de schoolopleiders, de lector Onderzoekend Leren van de Hogeschool Rotterdam en van elkaar.

Onder de indruk
We waren onder de indruk van de originele modules die de dio’s hadden ontworpen. Zo was er een module gericht op het openbaar vervoer in de regio Westland, waarbij leerlingen een vlog mochten maken over dit thema. Een ander ontwerp combineerde natuurkunde met multimedia en daagde leerlingen uit een film te maken over belangrijke natuurkundige ontdekkingen. Het winnende ontwerp was een module waarin leerlingen met behulp van Minecraft een duurzaam dorp mochten bouwen.

Leeropbrengst
De dio’s gaven aan dat zij hebben ervaren hoe belangrijk het is om leerlingen actief te betrekken bij het leren en hoeveel ruimte er is voor creatieve werkvormen binnen het lesgeven. Ook zijn zij zich bewuster geworden van het belang van betekenisvolle contexten bij het aanbieden van onderwijs. Tegelijkertijd merkten sommigen dat het soms lastig was om hun eigen vak los te laten.

Bij SCOOL zijn we trots dat we de dio’s in samenwerking met Novilab deze manier van onderwijs hebben kunnen laten ervaren en dat zij hiermee een begin hebben gemaakt met ontwerpend en ondernemend leren.

Terug naar het nieuwsoverzicht