Transferbijeenkomst – 14 december 2022

Woensdag 14 december, was er een transferbijeenkomst op het Lentiz Floracollege voor alle docenten in opleiding uit het tweede leerjaar (N2). Het thema van deze bijeenkomst was: Hoe ben ik de regisseur in mijn klas?

Hoe ben ik de regisseur van mijn klas?

We hebben gesproken over klassenmanagement, wat is dat nou eigenlijk, waar denk je dan aan? We hebben een aantal filmpjes over het thema bekeken met handige tips. We hebben mooie gesprekken met elkaar kunnen voeren over hoe belangrijk het is wat je uitstraalt en zegt als docent en hoe je in verschillende situaties het beste kunt reageren. Door verschillende opdrachten te maken en werkvormen als denken-delen-uitwisselen te gebruiken, hebben de docenten in opleiding mogen leren van en met elkaar. Al met al een relevant thema voor iedere docent, geen ene groep is hetzelfde, elk kind is uniek, hoe gaan we met al die verschillende leerlingen en klassen om? Hoe zet je je escalatieladder in, wat zijn jouw regels en grenzen en hoe ga je er dan mee om als iemand over de grens gaat? Welke stappen kan je allemaal inzetten voordat je iemand eruit stuurt, want eruit sturen is echt de laatste optie!

Het doel van de bijeenkomst sluit mooi aan bij de leeruitkomst waar de docenten in opleiding aan moeten werken: Hoe creëer ik een veilig leerklimaat.

Boekentips orde houden:

• Lessen in orde – Peter Teitler